Saturday 8 July 2017

THE GREAT ESCAPE: DAY 13-14: CROMWELL, QUEENSTOWN, & INSIDEN 'I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER'

Setelah seketika pulled over to the available stop for Ita's nature's call, we then headed up towards Cromwell passing one of the most remarkable and wonderful sceneries ever including the one named Lake Dunstan.  Bukan sebab kehabisan minyak, tetapi kami terpaksa berhenti banyak kali untuk menikmati keindahan tasik ini.


 Berhenti lagi?


 Ita mcm nak buat terjunam mengiring solo ja?

 Sungguh mengujakan pemandangan di sekitar tasik.


 Kak Mah polite ja. Tunggu la tu nanti!!

 Pembaca blog ini boleh zoom in  untuk baca sejarah tasik buatan ini.

 Jom teruskan perjalanan.
 Ngada tul kat belakang tu.

 Kak Mah selaku Duta Tasik Dunstan. Conference jangan dilupa Kak Mah!!

 Sejarah Cromwell yang diambil dari Viewing Point yang terdapat di sepanjang perjalanan kami.

 Ita sedang melihat dari viewing point pekan kecil Cromwell. Subhanallah.

 This viewing point is called The Bruce Jackson Lookout.

 Mengujakan.
 Ita tolong isi gas. Bagus Ita ni, kalau dipaksalah. Hehe.

 Kalau para pembaca boleh tengok muka Ita ..sorry...belakang Ita terdapat replika/ukiran besar buah-buahan hasil tanaman di Cromwell termasuklah Peach, Plum, Labu dan lain-lain lagi.

 Travellers juga boleh mendapatkan maklumat lanjut tentang pekan Cromwell ini di Pusat Informasi hanya beberapa bangunan dari Stesen Minyak Cromwell tadi.

 Selang beberapa minit pemanduan dari Pusat Informasi menuju ke Queenstown, terdapat kedai kecil yang menjual buah-buahan segar Cromwell dan kami sama sekali TIDAK melepaskan peluang ini. Saka ada lagi, ikut dari Dunedin Botanic Garden. Jom Ita masuk kedai buah.

 Bumbung merah  itu lah kedainya. Kak Mah mana? Jangan salah sangka, Kak Mah dah siap masuk dalam kedai tu. Crazy lah!!

 Ler, tak masuk kedai lagi, asyik ber suafoto....erk...berselfie (lebih sesuai dan enak di telinga).

 Entrance Kedai Buah-Buaan Cromwell.

 Untuk maklumat pembaca, hasil tinjauan dan pertanyaan yang dilakukan, hampir 80% kakitangan yang bekerja di kedai ini adalah terdiri daripada para pelajar universiti luar negara yang sedang menghabiskan cuti semester mereka. Terdapat juga pelajar Universiti Swasta dari Malaysia. Bagus!! Kalau boleh dilihat, ..bukan mulut Ita yang terbuka atau Kak Mah yang macam marah je tu, but makanan di atas meja. Itu merupakan makanan untuk samplings. sedang kami sedap sampling buah-buahan tersebut, datang sebuah bas yang membawa pelancong dari China. Agak terkedu juga sebab mereka hanya berhenti 15 minit sahaja dan kemudian bas mula honk....honk.. Ternampak Pakcik yang berumur dalam lingkungan 65 tahun bergegas kembali ke bas pelancongan tersebut. 

 Ini Fiona, pelajar dari Universiti di Jepun dan warganegara Australia. Banyak sungguh orang nama Fiona. Sini merupakan tempat order home made ice cream/yoghurt ice cream machine-mix with fresh Cromwell fruit of our liking. There were an arrays of fresh fruits to choose from. extremely yummy.



 Ita pun nak jugak. Sedap kot!!


 Suasana dalam kedai buah-buahan Cromwell

Belakang tu pelancong dari negara China

 Menikmati kegilaan dan kesedapan ice cream.

The Kawarau River.

Perjalanan dari Cromwell membawa kami melalui sebuah anak sungai yang sangat terkenal dan dikenali dalam kalangan penduduk tempatan sebagai 'the stream that roared'. Sungai ini mengalir dari Lake Wakatipu in northwestern of OtagoThe river flows generally eastwards for about 60 kilometres (37 mi) and passes through the steep Kawarau Gorge until it joins Lake Dunstan (kami dah singgah) near Cromwell (done visiting). The Shotover River enters it from the north; the Nevis River enters it from the south. Containing many rapids and strong currents, the river can be dangerous and has claimed many lives.

Shotover Jet, Jet Boating the Shotover River Canyons, Queenstown, New Zealand.jpg

Terdapat beberapa pakej pelancongan berbayar yang ditawarkan kepada pelancong yang boleh dilakukan di Sungai Kawarau ini seperti riverboarding, jet boating, white water rafting, river surfing, and Bungy jumping, menggunakan Kawarau Gorge Suspension Bridge, 43 metres (141 ft) above the river.

Kawasan sekitar sungai ini juga menjadi lokasi penting dalam penggambaran filem The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring tahun 2001 Bandar Argonath.
Related image
Bandar Argonath

Sekitar Tebing Sungai Kawarau

Kawasan masuk ke View Point Kawarau River, the Stream That Roared!!

Belakang tu merupakan jambatan yang digunakan untuk Bungy Jumping. 

Superb view.

Roaring stream. Roaring stomach kalau Ita makan makanan merapu dan bergas. Abes toilet roared jugak.

Sungguh indah.

Kak Mah, Ita...jom ke Queenstown.

Kami seterusnya meneruskan perjalanan ke Queenstown iaitu satu bandar yang menempatkan rumah-rumah mewah yang popular dengan snow skiing. Sesuai dengan nama Queenstown...according to Kak Mah. Betul jugak tu. Bandar ini popular disebabkan destinasi pelancongan meluncur salji. Bagi pembaca blog ini yang berhasrat ke Queenstown untuk melakukan aktiviti-aktiviti lasak, di sini terdapat banyak kedai yang menawarkan pelbagai aktiviti lasak.

 Perjalanan ke Queenstown

 Sempat singgah melihat tanaman buah-buahan menuju ke Queenstown.

 Kak Mah tinggi sangat hp camera tu.

 Ok Ita, my turn bawak kereta. Duduk diam-diam dalam kereta.

 Bandar Queenstown


 Awas. Di sini parkir berbayar dan boleh dikenakan saman jika over park melebihi masa yang dibayar.

 Kedai di Queenstown


 Walaupun nampak macam terik matahari, tetapi sangat sejuk. 

 Dari kereta yang di parkir menuju ke kawasan Snow Skiing.

 Tangga ini menuju ke kereta kabel yang menuju ke puncak gunung di mana terdapatnya aktiviti meluncur salji.

 I just love Jazz. Unfortunately, time was not our luxury.

 Jom naik tangga lagi.

 Restoran Lone Star. Macam Pub pun ada.

 Separuh perjalanan ke kereta kabel.

 kami berhenti setakat ini sahaja sebab tidak berhajat untuk melihat kawasan kereta kabel apatah lagi tempat salji tersebut memandangkan hari semakin gelap.

 Kak Mah diam-diam nak ke kereta kabel. Mujur Ita jerit.


 Queenstown from above

 Ita posing lagi.

 Behave Ita. Please.

 Menuju ke Tandoori Palace. Original Indian Muslim Food. India mari.

 Ita da lapar tu.

 Menu di Tandoori Palace.

 Kak Mah macam confuse n last skali order Udang Masala. Excellent choice.


 Ita ni memang Saka la....mana-mana ada ja. Tengok background tu.

 Proses tunggu order


 Briyani Rice.

 Cheese Nan

 Makanan Ita.

 Jom Belasah

 Yoghurt

 Habis. Alhamdulillah

Table Number 3.

Selesai makan di Tandoori Palace, kami berjalan kaki menuju ke kereta. Tiba-tiba Ita berasa sakit perut dan bergegas ke tandas. Saya fikir mesti sebab curry yang Ita order tu, mungkin pedas in which I did not dare to touch.

Selesai tugasan ad hoc Ita, kami meneruskan perjalanan ke Westport. Suasana semakin gelap menandakan malam bakal menjelang dengan pantas. Awan semakin mendung dan akhirnya perjalanan kami dilakukan walaupun ketika hujan memandangkan masa semakin suntuk. Setibanya kami di Greymouth, kami perlu melalui kawasan lereng bukit mengadap lautan. Ketika itu jam menunjukkan pukul 9.45 malam dan hujan sangat lebat menjadikan perjalanan kami menjadi semakin sukar. Akhirnya kami melihat kelibat orang sedang melambai-lambai menandakan bahawa terdapat masalah sekiranya kami meneruskan perjalanan. Orang tersebut memakai baju hujan berwarna kuning dengan beacon stick dan kenderaan (macam bomba) yang dinyalakan lampu di parkir di tebing jalan. Kami tidak endahkan amaran tersebut dan meneruskan perjalanan menuju Westport. lebih kurang 15 minit memandu kami terpaksa berhenti kerana terdapat barricade yang menghadang separuh daripada jalan yang ingin kami lalui. Papan tanda tertera perkataan 'Road Closure'. Saya terus bertanyakan pendapat Ita dan Kak Mah. Kak Mah sangat postif dan mencadangkan agar kami meneruskan perjalanan dan beranggapan mungkin separuh sahaja jalan yang ditutup manakala Ita mula panik. 'No...No Never Fight Mother Nature'. Setelah berfikir, walaupun perjalanan hanya tinggal 65 km sahaja,  I decided to turn back and find the nearest hotel for tonight. We drove back to Greymouth town and try to find hotel for the night. The fact that Greymouth is a small town and that there were not much of a hotel to look for to, we then decided to stopover at local McDonald to stay collected and ordered coffee and fries. Also Ita went to the cashier counter and ask for information about any nearby hotel. 

Soon we found ourselves checking into local hotel call KingGate Hotel. Kinda old but very cosy. The officer at the hotel counter was very nice. 


 Coffee by the balcony. 



 Kak Mah checking out from the hotel. Bila masuk kereta baru sedar yang kunci hotel tidak dipulangkan. So kena ambik gambar bukti kunci dipulangkan okay. Behave next time Kak Mah.


 Semua Luggage dah masuk dalam kereta. Tibalah masanya nak berselfie. 

 Pintu ke Hotel KINGSGATE

 Walaupun insiden semalam macam babak cemas dalam I Know What You Did Last Summer tetapi kami tetap maintain ceria.

 Selamat tinggal Kingsgate Hotel dan Greymouth. Kami membatalkan hasrat ke Westport dan meneruskan perjalanan ke Christchurch di atas nasihat kakitangan hotel tersebut kerana mereka mendapat laporan daripada local authority that it would be too dangerous to go to Westport.


Seterusnya kami meneruskan perjalanan dengan Ita sebagai driver menuju Christchurch melalui Authur Pass yang dikatakan satu laluan yang dipenuhi dengan pemandangan yang amat menakjubkan. Authur Pass merupakan pekan di Pergunungan Selatan, New Zealand.


 Sepanjang perjalanan menyelusuri Authur Pass.


 Subhanallah, sungguh indah.

 Amboi Kak Mah, conference tah ke mana dah.

 Berhenti untuk Nature's call lagi di Perhentian Arthur Pass



Kak Mah makin lincah nampak.
 Snow Cap mountains

 Dalam perjalanan kami, terdapat tompokan-tompokan salji yang kebanyakannya berada dalam kawasan persendirian. Kecewa jugak sebab keinginan untuk memegang dan memijak salji tak kesampaian. Alhamdulillah, jumpa jugak tompokan. Overnya Ita dengan tangan tu.


 Dapat juga akhirnya. 

 Kak Mah dan Ita sibuk berdiskusi.

 Bile ajak selfie cepat je into character. 

Kak Mah pesan supaya semua pakat berdoa agar dapat  jumpa salji lebih banyak. Alhamdulillah, ketika melalui kawasan ternakan kambing biri-biri, saya ternampak terdapat kawasan persendirian dengan pagr terbuka uas. Lantas, saya terus memberhentikan kereta dan bergegas mengambil gambar. Kak Mah dan Ita melarang keras namun 2 minit lepas tu bertukar menjadi over. Ita joined in. Crazy!!

 Alhamdulillah.

 Kak Mah berlari ke sana sini berselfie dengan Ita. Tengok belakang tu. Kan dah cakap kat Tasik Dunstan polite  je, sekarang nah biri kudung (ganti lipas kudung)

 Kawasan taman mengadap tasik yang juga diselaputi salji.


Agent 007 & Other Agents

Kami tiba di Christchurch dan menginap di rumah kawan Joy dan keesokkan harinya terus ke Lapangan Terbang Antarabangsa Christchurch untuk ke Auckland. Jumpa di sana.

No comments:

Post a Comment